понеделник, 18 октомври 2010 г.

Рекламна история за рекламата

      Рекламате основното лице на капитализма. При наличието на пазарна икономика винаги се е изпитвала нуждата от реклама. Още от древността, когато се е породила и конкуренцията, когато различни майстори са хвалели продуктите и услугите си - те са си правили реклама.  С времето разбират, че могат да бъдат похвалени от някого и този човек им прави реклама, по-качествена от това те сами да се похвалят.
    Когато един ковач изработвал подкови той им правел реклама като ги хвалел, но тук се получил недостатъкът да покаже това на повече хора, тогава най-добре е било да се справи възможно най-добре и да направи клиентите си доволни. Така с по-добри подкови конете на клиентите му тичали по-бързо и по-малко се уморявали. Тези клиенти били доволни от него и можели да го похвалят пред познатите си, а те имали много повече познати от майстора. Така му идвали нови клиенти и той имал повече работа и печелел повече.
     С времето новите доволни клиенти водели още и още други, тогава ковачът повишил повишил цените на подковите и реализирал по-голяма печалба. С повишаване на работата ковачът също си наел и помощници и можел да произвежда повече. След време печалбите ставали все по-големи и той решил вече да търси нов тип реклама. Веднъж когато се разхождал в града ковачът видял обява за издирването на престъпник, замислил се и си казал - От тук минават много хора и разбират, че властта издирва този човек, защо да не разберат кой прави най-хубавите подкови.
   Така ковачът решил да си направи нов тип реклама, инвестирал в закупуването на пергамент, мастило и перо и написал на няколко листа, че той е най-добрия ковач в областта. Заковал пергаментите за дърветата, покрай които минавали най-много хора и така той направил първата си истинска реклама.
   След време много ковачи започнали да рекламират по този начин и нашият ковач трябвало да измисли нещо ново. Познавал един  художник, който рисувал много добре. Ковачът заръчал на художника да нарисува един силен и здрав кон към пергаментите му и така се получила първата обработена качествена реклама.
   Разбира се художникът също станал известен и много майстори, земеделци, животновъди и шивачи идвали при него с молбата да нарисува техните пергаменти, за да имат и те хубава реклама и да привличат клиенти.
    След дълги години развитие на технологиите започнали да се произвеждат табели, които ставали все по-шарени, въртели се, задвижвани от вятъра, светели с помощта на огън и в последствие на електрически лампи и т.н. Била открита и хартията и някои умни художници решили да печатат на нея информация, която да стига до хората, а не те да ходят на площада за да я разбират. Това били вестниците, новите художници пускали реклама във вестниците, които достигали до хора в цяла държава и дори извън граница. Рекламата във вестници достигала до най-много хора и майсторите на новото време били готови да заплатят огромни суми за да рекламират там.
    Появили се радиото и телевизията, те се харесали много на всички хора, от малките деца през работниците до хората на науката, тогава наследниците на ковача, вече произвеждали автомобили и рекламирали по всички възможни начини, чрез плакати, табели, вестници, радио и телевизионни реклами.
   Дълго време най-много пари се инвестирали в телевизионна реклама, естествено и другите начини за реклама се развивали - вместо доволни клиенти рекламата я правели народни любимци като певци и актьори по концерти и предавания, вместо локалните вестници се печатали международни списания, вместо металните табели се правели светещи табели, произвеждали се и рекламни материали, които се ползвали в ежедневието и имали за цел да припомнят на хората за една или друга фирма, имало стотици радио и телевизионни канали, които бълвали много реклами. Хората били претрупани от информация и от това как всеки производител правел по-качествени продукти от конкуренцията. Вече съществувала и науката, която изучавала рекламата - маркетинг. Стигнало се до момент, в който производителите инвестирали повече пари в реклама, отколкото били другите им разходи.
   Тогава във времена на преливаща реклама, хората открили начина, по който можели да контролират това, което искат да виждат, да намерят това, което ги интересува, да стигат до производителите дори без да излизат от домовете си. Това бил интернет и в края на на двадесети век се откила най-качествената реклама, това била интернтет рекламата. За развитието и най-голям принос имал уеб сайт, който откривал всичко в световната мрежа, когато човек имал нужда от нещо го намирал там, този сайт бил търсачката Google и този сайт започнал да предлага реклама в себе си, когато човек търсел подкови, той намирал производители на подкови, но освен това в странични полета на търсачката откривал и други производители на подково, които не били толкова популярни, но имали свеото предложение за клиента.
   Интернет рекламата се превърнала в най-голямата сила за реклама, информираност и пропаганда. Там рекламират производители, дистрибутори и продавачи, политици правят предизборните си кампании и всеки, който искал да бъде открит с това, което иска да покаже.
   С развитието на интернет се появили също така и сайтове, в които хора се запознавали, поддържали връзка и играели игри. Така и до ден-днешен, когато най-качествената реклама е през интернет и най-много хора откриват, това от което се нуждаят в световната мрежа.

Няма коментари:

Публикуване на коментар